Sanat üretiminin gemilerle ne ilgisi var, diye bir soru sorulabilir.
Bir
ilgisi yok gibi görünse de, bazı gemiler için yazılıp çizilenler, gemilerin
taşıyıp getirdiği mültecilerin sanatsal üretimleri gibi olaylar düşünüldüğünde;
burada gemilerin sadece bir nakil vasıtası olmakla kalmayıp aynı zamanda birer
sanatsal kaynak da olabileceklerini farz ederiz.
Bedri Rahmi’nin ve Orhan Veli’nin Gülcemal Vapuru için yazmış oldukları şiirler, ayrı ayrı birer lezzettir. Yahya Kemal denince aklımıza “Sessiz Gemi” gelir, Atilla İlhan “Kaptan” değil midir?
Bir
dönemin berber dükkanlarında daha girişte gözünüze çerçeveli bir gazete
fotoğrafı çarpardı.
O
fotoğraf Yavuz Zırhlısıydı.
Ondan önceki dönemde ise kuşkusuz Gülcemal fotoğrafları süslerdi berber dükkanlarının duvarlarını.
Ne Gülcemal ne de Yavuz Osmanlı-Türk yapımı değildir, ama onlarla birlikte yaşanmış olaylar, savaşlar, hikayeler, göçler, mübadele vb. o gemileri hiç silinmeyecek şekilde bizim tarihimize sokmuştur.
BİR GÜLCEMAL VARDI
Kavuşmaların sembolüdür daha çok Gülcemal.
Aydınlar,
yazarlar, sanatçılar Gülcemal ile açılmışlardır Avrupa’ya ve Amerika’ya..
Onların hayatlarına dokunmuştur.
Balkan
ve Birinci Dünya Savaşları’ndan sonra Batı Trakya’da kalan, Rusya’da kalan
Türkler Gülcemal ile taşınmıştır Anadolu’ya.
Mübadele yıllarında Gülcemal iki yaka arasında gidip gelmiştir.
Bizim
kuşağın Balkan göçmeni veya mübadil veya iş, askerlik, seferberlik vb.
nedenlerle Karadeniz ve Doğu Anadolu’dan İstanbul’a gelen babaları veya
dedelerinin hayatlarında mutlaka bir Gülcemal hatırası vardır.
İSTANBUL DESTANI[1]
İstanbul deyince aklıma bir martı gelir
Yarısı gümüş yarısı köpük
Yarısı balık yarısı kuş
İstanbul deyince aklıma bir masal gelir
Bir varmış bir yokmuş
İstanbul deyince aklıma Gülcemal gelir
Anadolu’da toprak damlı bir evde
Gülcemal üstüne türküler söylenir
Süt akar cümle musluklardan
Direklerinde güller tomurcuklanır
Anadolu’da toprak damlı bir evde çocukluğum
Gülcemal’le gider İstanbul’a
Gülcemal’le gelir
(…)
Gemi Sultan V. Mehmed ya da Mehmed Reşad zamanında alındığı için gemiye padişahın annesi Gülcemal Kadınefendi’nin adı verilir.
![]() |
Atatürk gemiyle yaptığı Yurt Gezilerinde Gülcemal’i kullanmıştır. |
YAVUZ VE SEVDA
Karadeniz insanı her vasıtayla sevdasını anlatıyor. Yavuz ölüm saçan bir savaş gemisi olsa da sevda türkülerimize de girer. Kaynak kişisi Ferhat Özyakupoğlu olarak bilinen türküyü kim ve ne zaman yakmıştır, bilinmez.
YAVUZ GELİYOR YAVUZ (da)
DENİZİ YARA YARA
KIZ SENİ ALACAĞIM (da)
BAŞINA VURA VURA
GEMİM GELİYOR GEMİM (de)
VONA BURNUNDAN BERİ
KIZ ALLAHI SEVERSEN (de)
AT BAŞINDAN ÇEMBERİ
Yavuz
sanatçıları, edebiyatçıları taşımamıştır, ama kendi hayali bile silinmiş olsa
da resim sanatına, müzik sanatına konu olmuştur.
Oysa
her iki gemi de müzeye dönüştürülebilirdi. Sonları o kadar hazin olmamalıydı.
Her iki gemi de yakın tarihimizin en önemli olaylarına tanıklık ederken, sanata
ve ülkeye hizmet eden çok değerli insanları taşımıştı yıllarca.
![]() |
Evlerimizin, en çok da berber dükkanlarının ayrılmaz bir parçasıydı Yavuz |
Bedri Rahmi Yurt Gezileri kapsamında gittiği ve iki hafta kaldığı İskilip’te yaptığı resimlerin yanında bir de içinden Yavuz geçen bir şiir yazar.
DEVLET VE MİLLETE DAİR[2]
Az gittim uz gittim
Dere tepe düz gittim
Güngörmüş ağaçlar,
Borcunu ödemiş
tarlalardan geçtim.
Günlerden bir gün
İskilip’e vardım
Turşusu ve körleri ile meşhur
Kenar kahvelerin
birinde
Tepeden tırnağa
muhabbetle donanmış
Bir Yavuz resmi gördüm
taş basması
Dayanamadım bir çift
laf eyledim ben de
Devlete ve millete
dair:
Bize güzel gemiler alın
methedelim
Bizi methedin size
güzel gemiler alalım.
Şiir yazmakla kalmaz Bedri Rahmi, o kenar kahvelerin birinde gördüğü Yavuz’u kendi düşleriyle yorumlar ve Trabzonlu bir sanatçı olarak o sevda türküsüne, Yavuz Geliyor Yavuz, bir güzelleme yapar adeta ve kendi tablosuna da aynı adı verir.
Yavuz Geliyor Yavuz (Tual üzerine guaj, 115x145)
Yine kendisi anlatıyor Bedri
Rahmi:
“1933’te Paris’te
Tüilleri Sarayı’nda katıldığım bir sergideki resimlerimin katalogdaki isimleri
şöyleydi:
1-
İznik çinilerine hayran
ressam
2-
Yavuz, Gülcemal,
Gülnihal”[3]
GEMİLERİN
RESSAMI İVAN AİVAZOVSKY’DEN GEMİYLE GELEN ALEXİS GRİTCHENKO’YA
İVAN AİVAZOVSKY
1845 yılından başlayarak dört
ayrı padişah döneminde İstanbul’a gelen, sarayda konuk edilen ve o günkü
İstanbul’un belgesel tadında resimlerini yapan romantik Aivazosky Rus
Donanması’nın baş ressamıdır.
Onun
gemilere olan tutkusu donanmayla mı başlar, bilinmez, ama 1854-56 yıllarında
Osmanlı-Rus Savaşı’nda Kırım’da bulunması tema seçimi için bir dönüm noktası
olabilir.
Türkiye’nin çeşitli müzelerinde kırka yakın eseri bulunan Aivazovsky kendinden sonra gelen kuşaktan Alexis Gritchenko gibi ressamlara da hem sanatsal bir rota hem de güzergah çiziyordu aslında.
![]() |
Haliç Körfezi |
![]() |
Ay Işığında Yolculuk |
![]() |
Sinop Baskını (30 Kasım 1853) |
ALEXİS GRİTCHENKO-RUS RESSAMLAR BİRLİĞİ MAYAK
Ekim Devrimi’nden sonra Bolşeviklerin iç savaşı kazanmasıyla Menşeviklerin yanında yer alan ve Beyaz Ruslar olarak anılan 130.000 kişi işgal altındaki İstanbul’a sığındıklarında tarih Kasım 1920 idi.
İçlerinde
kırk bin silahlı askerle birlikte işgal altındaki İstanbul’a sığınanların
arasında,
müzisyenler,
ressamlar, yazarlar, bale sanatçıları vd. vardı.
Rus, Gürcü, Kazak, Leh, Ukrayna kökenli olup da ortak dil Rusçayı konuşan ressamlar “Rus Ressamlar Birliği” Mayak’ı kurdular.
İşgal
ve yokluk-sefalet yıllarında bile hayata küsmeyip, pes etmeyip, yılmayıp sanat
yapan bu ressamlardan Alexis Gritchenko daha sonraki yıllarda oldukça öne
çıkmış ve Türk Resmini de etkilemiştir.
Gritchenko
bir gemi ressamı/sanatçısı değildi, ancak “Gemi ile” gelmişti ve sanatını devam
ettirme şansı bulmuştu.
Gritchenko’nun adının bu kadar çok geçmesi ve onun günümüze kadar olan etkisi Çallı İbrahim ile tanışıklık ve dostluğundan olmalıdır. Çallı, Gritchenko’yu o yokluk ve sefalet döneminde aylarca evinde misafir eder.
Zira, nasıl ki Dostoyevski Rus yazının kaynağını tanımlarken “Biz hepimiz Gogol’un paltosundan çıktık” diyorsa, Türk Resmi söz konusu olduğunda Bedri Rahmi de Çallı İbrahim için “Bugün Türk resminde isim yapmış ressamların onda sekizi Çallı öğrencisidir”[4] tespitini yapmıştır. Buna kendisi de dahildir.
Gritchenko gemi ile geldiği İstanbul’da 1919-1921 yıllarında, iki yıl kaldı, ama adeta büyülendi ve büyüleyici sözler söyledi İstanbul için:
“Böylece doğrusunu söylemek gerekirse Çargrad’dan (İstanbul, yn) sonra Antik Yunan’a duyduğum hayranlığa karşın Miken, Girit ve Yunanistan’ın tüm kutsal dar sokaklarını resmettiğim tablolarımın ve suluboyalarımın tarihsel değeri %80 düştü. Neden? Nedeni Osmanlı başkentinin romantizmi mi?”[5]
Bedri Rahmi Cumhuriyet Halk Partisi’nin 1938-1943 yılları arasında düzenlemiş olduğu Yurt Gezileri kapsamında 1942 yılında Çorum’a, oradan da İskilip’e gider.
İstanbul’da
iki yılını geçiren ve tüm geleceğini etkileyen Gritchenko gibi, Bedri Rahmi de
iki haftasını geçirdiği İskilip izlerini bütün sanat yaşamına taşır.
Gritchenko’nun İstanbul için kullandığı şu çarpıcı sözün belki de aynısını Bedri Rahmi İskilip’i görünce kullanmıştır. Bu kadar tesadüf veya benzerlik olabilir mi?
Sanatçı
sezgisiyle ve bakışıyla olur.
Gritchenko
“Bu ülkede her şey ressamlar için yaratılmış” der.[6]
Bedri Rahmi ise Dost Dost adlı deneme kitabında İskilip için benzer şeyleri söyler.
“Memleketimizde resim sanatının boy atıp gelişebilmesi için sarf edilen gayretlerden ressamlarımızı en çok sevindireni, partimizin (CHP, yn) tertiplediği yurt gezileri olmuştur. Partimizin altı yıldır muntazaman tertiplediği yurt gezilerinden benim hisseme de Çorum düşmüştü. Çorum’da ve kasabalarında üç ay dolaştım. Osmancık’tan başka bütün kasabaları gördüm. Gezdiğim kasabalar arasında bilhassa İskilib’e hayran oldum. Ressamlar için İskilib’ten daha zengin bir memleket tasavvur edemiyorum.” [7]
Gritchenko İstanbul’dan ayrıldıktan sonra ona sanat hayatında bambaşka bir kapı açan İstanbul’un gerçek sahiplerine selam eder:
“(…) Acılarımı dindirip mutluluğumu paylaşan Konstantinapolisli dostlarımın hepsine derin minnet duygularımı ifade ediyorum. Hamallara ve dervişlere, çocuklara ve gizemli kızlara selam olsun…”[8]
Gritchenko’nun selamına benzer bir selam da İskilip için Bedri Rahmi’den gelir, halay çekenlere, han avlularına, saz çalan aşıklara selam eder.
Dr. Ayşenur Güler’in aşağıda verdiği bilginin gerçek olduğunu düşündüğümü belirtmeliyim. Yoksa o Yurt Gezileri yapılamazdı.
“Bugün Gritchenko’nun günlüğünün bir nüshası Anıtkabir’de, Atatürk’ün kitapları arasında bulunmaktadır. Mustafa Kemal Atatürk’ün Gritchenko’nun anılarını okumuş olması muhtemeldir.”[9]
Gemi ile geldi Gritchenko.
Mayak
ise kurdukları birliğin adıydı.
Mayak
Rusçada “Deniz feneri” demektir.
Gemilere
değil sadece, yönünü bulmaya çalışan insanlara yol gösterir deniz fenerleri.
Kaldığı
iki yılda Türk resmine adeta bir Deniz Feneri olup, yön gösterdi Gritchenko.
![]() |
Kahvehanedeki Üç Türk (Şubat 1921, 39x35, kağıt üzerine guaş ve karakalem) |
![]() |
Mevleviler (Tarihsiz, 59-5x74 Kontraplak üzerine yağlıboya) |
İstanbul (Mart 1921, 40x35 mukavva üzerine guşa ve karakalem) |
BANDIRMA VAPURU’NDAN SAHNE SANATINA GEÇİŞ
Gritchenko Kasım 1919 tarihinde İstanbul’a ayak bastığında Mustafa Kemal ve karargahı, erkanı 19 Mayıs 1919 tarihinde Samsun’a ayak basmıştı çoktan.
Bandırma
Vapuru önce gemide misafir olarak yolculuk yapan Sinop Valisini indirir
Sinop’ta.
Mustafa
Kemal “Biz de inelim” burada ve Samsun’a kara yoluyla gidelim, der.
Ancak
Sinoplular Samsun yolunun çok çetin olduğunu, en erken bir haftada
varabileceklerini söylerler ve vapur Samsun’a devam eder.
Yani aslında Gemiler ve Sanat için yol devam eder.
Erkanın kurmay başkanı Kurtuluş’tan sonra İzmir Valisi olacak olan Manastırlı Kurmay Albay Kazım’dı.
Manastırlı
Kazım İzmir Valisi olduğunda tuğgeneral rütbesindeydi.
Miralay
Kazım 27 Mart 1926 tarihinde vali tayin edilir, 16 Haziran 1926 tarihinde ise
İzmir Suikastını açığa çıkarır.
Buraya
kadar rutin bir tarihten söz ederiz.
Bundan
sonra işin içine Muammer Ruşen Bey ve Vali Paşanın kızı Şükran Hanımın aşkları
girer.
Muammer
Ruşen Bey, yani Soyadı Kanunu’ndan sonraki adıyla Muammer Karaca, tiyatronun
altın çocuğu İzmir’de bir turnedeyken Şükran Hanımla aşk yaşarlar. İmkansız aşk
gibidir, ama Şükran Hanım her şeyi geride bırakarak Muammer Ruşen ile kaçar.
Nasıl
mı?
İşin içinde yine bir gemi vardır, hem de Gülcemal.
O
zamanlar İzmir’de rıhtım olmadığı için aşıklar İzmir’den kalkan Gülcemal
Vapuru’ na sandalla binerek doğruca İstanbul’a varırlar.
Ancak
Vali Paşa’nın da nüfuzu ve gücü sınırsızdır ve Şükran Hanım polis nezaretinden
alınarak İzmir’e aileye teslim edilir.
Vali Paşa kızını affeder.
Muammer
Bey ile Şükran Hanım’ın iki kızından birisi olan Tunca Turna Hanımın
anlatımından kuzeni Doğan Dirik, Vali Paşanın torunu aktarıyor:
“Artık annem, (Şükran
Hanım, yn) sevgilisinden ayrılmanın üzüntüsünü unutmuş, babasının ne kadar
üzülmüş olabileceğini ve onun yüzüne nasıl bakacağını düşünüyormuş. İzmir’e
geldiklerinde hava kararmış. Valikonağı’na geldiklerinde annem bir de bakmış ki
konak donanmış, ışılar içinde, dedem (Vali Paşa, yn) kapıda bekliyor, sanki
annem seyahatten geliyormuş gibi kollarını açmış ‘Hoş geldin kızım’ diye
sarılmış ve tabii bu jestle annem büsbütün kahrolmuş.”[10]
Fakat hayat devam ediyorsa, aşk da bitmemiş demektir.
Aradan
fazla zaman geçmez, Şükran Hanım bu sefer kendisi tek başına kaçar Muammer
Ruşen Bey’e, Muammmer Karaca’ya, İstanbul’a.
Kısa bir süre de olsa Şükran Hanım isminin değiştirilerek yazılması şartıyla Muammer Ruşen Bey ile turnelere bile gider. Zira Muammer Bey turneye gittiğinde Şükran Hanım bir başına İstanbul’da kalamaz.
“Annem (Şükran Hanım,
yn) isminin değiştirilmesi kaydıyla kabul etmiş. Onlar da (Turne, yn) kabul
etmişler ama her gidecekleri yere önceden adam gönderip ‘Valinin kaçan kızı
sahnede’ diye anons ediyorlar, böylece büyük hasılat elde ediyorlarmış. Annem
de çok başarılı olmuş. (Annem şöyle anlatıyor: ‘Çarşaflı olarak yüzüm
görünmeden sahneye çıkıp çok ufak bir rol yapıyordum, ama salon alkıştan
inliyordu, ben de kendi kendime ‘Oyunda bu kadar alkışlanacak ne var’
diyordum’)”[11]
Sonra mı?
Sonra
Vali Paşa bütün bunlardan çok etkileniyor ve askerlikten istifa ediyor. 30
Ağustos 1928 tarihinde korgeneralliğe terfi ettirilir ve askerlikten emekliye
ayrılır.
Aşıklar hayatlarına devam ederler, evlenirler, Tunca ve Tuna adlı iki kızları olur.
Ancak
Vali Paşa kızını ve damadını asla affetmez. Zira Vali Paşa Muammer Ruşen Bey’in
adam gibi bir işte çalışmasını istemektedir.
Şükran Hanım babası vali paşanın ve Mustafa Kemal’in çevresinden Afet Hanıma ulaşır.
Konu
İsmet Paşa, Fahrettin (Altay) Paşa ve Mustafa Kemal’in hazır bulundukları
Florya Deniz Köşkü’nde bir öğle yemeğinde Vali Paşaya, Kazım (Dirik’) aktarılır
ve ondan çocukları affetmesi istenir.
Sonra?
Sonra
Vali Paşa o zamanın Şeker Fabrikaları Genel Müdürü Kazım Taşkent’ten bir ricada
bulunulur.
Kazım
Taşkent mi?
Daha
sonra Yapı Kredi’nin kurucusudur.
İsviçre’de
bir kayak tatilinde genç yaşta hayatını kaybeden oğlu Doğan anısına Doğan
Kardeş Dergisi’ni çıkarır.
Sakallı
Celal’in Makedonya’dan öğrencisidir ve Kazım Taşkent Sakallı Celal’i ölene dek
himaye eder, ona Doğan Apartmanı’nda bir daire tahsis eder.
İsim benzerliği midir, nedir, bilinmez, ama Muammer Ruşen Bey, Turhal Şeker Fabrikası Müdürü Muammer Tuğsavul tarafından idare amiri olarak Turhal’da işe alınır.
Turhallı olanlar, Turhal’dan bir yıldız geçtiğini bilirler mi acaba?
Aşk bitmez belki, ama evlilikleri biter, geride iki kız, Tunca ve Tuna kalır.
Sonra
mı?
Muammer
Ruşen Bey, Muammer Karaca olur.
Sonra
mı?
Muammer
Karaca 16 yıl boyunca ve tam 3000 kez kendi yazıp oynadığı ve adeta onunla
özdeş ve ondan sonra gelen birçok tiyatro ve sinema sanatçısının da
canlandırdığı ve hayat verdiği Cibali Karakolu’nu oynar.
Bandırma
Vapuru erkanı Kurmay Başkanı Manastırlı Kurmay Albay Kazım o gemide olmasaydı,
Muammer Karaca “Cibali Karakolu” oyununu yazıp, oynamayacak mıydı acaba?
Belki, ama Turhal Şeker Fabrikası’nda çalışan Muammer Karaca Ankara garında Muhsin Ertuğrul’ a rastlamasaydı, tiyatrodan ve oyunculuktan tamamen uzaklaşırdı belki de.
“Babamın tek kusuru(!)
artist olması ya, kendisine derhal Kazım Taşkent vasıtasıyla Turhal Şeker
Fabrikası’nda bir görev veriliyor ve biz Turhal’ a taşınıyoruz. Orada bir sene
mutlu bir şekilde yaşıyoruz. Sonra, iş için babam Ankara’ya gönderiliyor. Ankara
garında Muhsin Ertuğrul Bey ile karşılaşıyor. Muhsin Bey, ‘Muammer senin
buralarda ne işin var? Benimle İstanbul’a gel’ deyince hemen peşine takılıp
İstanbul’a dönüyor. Anneme de telgraf çekip ‘Ben tiyatroya döndüm, çocukları al
gel’ diyor. Tabii babam (bu sefer yalnız babam) tekrar aforoz ediliyor. Böylece
fırtınalı hayatları devam ediyor.
Onların aşkı, sonradan
başkaları ile evlendikleri halde ölene kadar devam etti. Annem, (Şükran Hanım,
yn) ‘Tekrar dünyaya gelsem aynı hataları
yapardım, ben bu güzellikleri yaşadım’ derdi.”[12]
Soldan: Arif Oruç, Nizamettin Nazif Tepedelenlioğlu, Şükran Hanım, Muammer Karaca |
Muammer Karaca |
Vali Paşa-Kazım Dirik |
(BİRİNCİ BÖLÜMÜN SONU)
(Bu bölüm için önerilen dinleme: Yavuz Geliyor Yavuz-Kalan Müzik Kurtuluş ve Cephe Türküleri / İzleme: Cibali Karakolu-Hulki Saner)
[1] Dol
Karabakır Dol-Bütün Şiirleri-Atilla İlhan-Türkiye İş Bankası Kültür
Yayınları-2015-Onaltıncı Basım-s.239
[2] B.Rahmi,
age,s.77
[3] Bedri
Rahmi Eyüboğlu-T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı-2011 Birinci Baskı, s.453
[4] İstanbul
Anıları-Alexis Gritchenko-Vehbi Koç Vakfı-2020 Birinci Baskı, s.202-203
[5] İstanbul
Yıllar-Alexis Gritchenko-Vehbi Koç Vakfı-2020 Birinci Baskı-s.54 (Dr. Vita
Susak)
[6] A.
Gritchenko, age,s.46
[7] Bedri
Rahmi Eyüboğlu, age, s.49
[8] A.
Gritchenko, age, s.202(Dr. Ayşenur Güler)
[9] A.
Gritchenko, age, s. 201
[10]
Atatürk’ün izinde Vali Paşa Kazım Dirik-Bandırma Vapuru’ndan Halkın
Kalbine-Kazım Doğan Dirik-Gürer Yayınları-2008 Birinci Baskı, s.385
[11] K.Doğan
Dirik, age, s.386
[12] K.
Doğan Dirik, age, s.389
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder